Strona główna » Czy wiesz że... » Przerzutki w rowerach

Przerzutki w rowerach

alt

W obecnych czasach trudno wyobrazić sobie rower bez przerzutek a już z pewnością nie potrafimy wyobrazić sobie roweru elektrycznego pozbawionego tegoż elementu. Tylko jak w gąszczu technologiczny rozwiązań znaleźć właściwe dla siebie. W tym krótki przewodniku postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości i odpowiedzieć na wszystkie pytania.

 

Pierwszy i podstawowy podział przerzutek wynika z ich konstrukcji a co za tym idzie ich umiejscowienia. Najpopularniejszym zdecydowanie rozwiązaniem są przerzutki zewnętrzne, które poprzez zmianę swojego położenia powodują przerzucanie łańcucha pomiędzy trybami korby lub zębami kasety. Zupełnie inna grupę stanowią przerzutki wewnętrzne, których podstawą działania jest przekładania planetarna, składająca się z układu obracających się zapadek, zębatek i pierścieni. Przerzutkę wewnętrzną montuje się najczęściej wewnątrz tylnej piasty.

                Przerzutka zewnętrzna                                 Przerzutka wewnętrzna
altalt


Przerzutka zewnętrzna
Ten rodzaj systemu zmiany przełożeń zyskał zdecydowanie większą popularność i jest znacznie powszechniejszy. Charakteryzuje się większym wachlarzem przełożeń co jest szczególnie ważne w trudniejszym terenie, stosunkowo prosta konstrukcja wpływa na zmniejszenie wagi i łatwość w regulacji i serwisowaniu.Bardzo istotną cechą przerzutek zewnętrznych jest również znacznie mniejszy opór własny całego napędu oraz możliwość zmiany biegów pod obciążeniem, w trakcie intensywnego pedałowania.  Niestety cały mechanizm przerzutki zewnętrznej jest bardziej narażony na zabrudzenia i uszkodzenia . Pamiętać należy również o tym, iż nieumiejętne korzystanie z takiej przerzutki (zły dobór przełożeń powodujący krzyżowanie się łańcucha) może również wpłynąć na szybsze jej zużycie.

Przerzutka wewnętrzna
Zalety przerzutek których konstrukcja zamyka się w piaście tylnego koła wykorzystywane są przede wszystkim w rowerach miejskich, gdzie szeroki wachlarz przełożeń nie jest tak niezbędny. Taki system umożliwia montaż osłony łańcucha, która nie tylko chroni łańcuch przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych ale również chroni odzież przed zabrudzeniem co z pewnością docenią użytkownicy rowerów miejskich. Przerzutki tę ze względu na swoją budowę ( zamknięcie w szczelnej piaście ) są zdecydowanie bardzie odporne na szkodliwy wpływ czynników atmosferycznych a także na uszkodzenia mechaniczne co wpływa na ich bezawaryjność. Amatorzy miejskich dżungli docenią zapewne fakt, iż przerzutka wewnętrzna umożliwia zmianę przełożenia nawet w trakcie postoju a te w mieście zdarzają się nader często.

Klasyfikacja przerzutek zewnętrznych Shimano

Shimano XTR  - stanowi klasę samą dla siebie. Najlżejsza i najprecyzyjniejsza z przerzutek tego japońskiego producenta dedykowana dla profesjonalistów i zawodowców
Shimano XT - Jakością nie ustępuje poprzednikowi charakteryzuje się nieznacznie większą wagą ale i niższa ceną. Dedykowana zaawansowanym użytkownikom i przez nich najczęściej wybierana
Shimano SLX - To grupa przerzutek które są bardzo zbliżone wagą, jakością i przeznaczeniem do grupy XT, podobnie jak poprzedniczka obsługuje 12 przełożeń.
Shimano Deore - Przerzutki tej grupy swym przeznaczeniem trafiają do szerszego grona odbiorców ze względu na nie wygórowaną cenę z jednoczesynym zachowaniem bardzo wysokiej jakości i względnie niskiej wagi. Pamiętać jednak należy, iż współpracuje tylko z 10 rzędowymi kasetami.

Shimano Alivio - Osprzęt z tej grupy dedykowany jest dla kaset 9-cio rzędowych nie należy do najlżejszych ale za to charakteryzuje się prawdopodobnie najlepszym stosunkiem ceny do jakości.
Shimano Acera i Altus - To podstawowe grupy osprzętu występujące w wersjach z 8 i 9  przełożeniami często wykorzystywane w rowerach miejskich i turystycznych.


Klasyfikacja przerzutek wewnętrznych Shimano

Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem dostępnym na rynku a co za tym idzie stosowanym w wielu rowerach miejskich dostępnych w naszym sklepie jest system zmiany przełożeń Shimano NEXUS. Występuje on w trzech podstawowych odmianach różniących się od siebie ilością przełożeń. W chwili obecnej nexus daje nam możliwość korzystania z 3, 7, lub ośmiu przełożeń. Pamiętać należy, że poszczególne biegi nie są rozłożone proporcjonalnie w całym zakresie ( co obrazuje grafika poniżej ) i wpływa to bezpośrednio na charakterystykę pracy a w konsekwencji na komfort jazdy.


alt


Decydując się na przerzutki wewnątrz piasty należy zwrócić uwagę, iż mogą one się różnic rodzajem zastosowanego hamulca:
 

  • tarczowy - piasty są dostosowane do montażu tarczy hamulcowej w standardzie Center-Lock. Hamulec jest uruchamiany dźwignią na kierownicy
  • rolkowy - do piasty jest przymocowany specjalny hamulec rolkowy uruchamiany dźwignią na kierownicy
  • torpedo - hamulec znajduje się wewnątrz piasty wielobiegowej i jest uruchamiany przez wsteczne obrócenie pedałami
  • V-brake - piasta jest pozbawiona hamulca (przez to jest lżejsza). Rower musi mieć zamontowane klasyczne hamulce szczękowe (V-break)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Czy wiesz że...
 
Newsletter

 

Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu